Ads Top

Disqus Shortname

Ahad, 30 November 2014

Cara Menjadi Blogger Berjaya

PEN TEKAN BLOG -> Bagaimana cara nak jadi blogger yang berjaya? Ini adalah soalan yang selalu menjadi pertayaan daripada blogger-blogger baru dan juga blogger lama yang masih terkial-kial untuk menjadi blogger berjaya dan terkenal.

Mungkin ramai sudah mengetahui atau mengenali blogger-blogger terhebat dan berjaya antaranya ialah redmummy.com, benashaari.com, denaihati.com, kupukupukecik.blogspot.com, inibelogsaya.blogspot.com, hasrulhassan.com dan ramai lagi blogger-blogger yang hebat.

Mereka ini menjadi terkenal kerana dengan usaha mereka selama ini. Tanpa usaha tidak mungkin mereka mendapat tempat di hati peminat mereka.Mereka juga menjadi terkenal dengan penulisan mereka yang tersendiri dan unik.

Apa yang saya tulis dalam post kali bukanlah dari pengalaman saya. Tetapi dari kajian saya hasil blogwalking. Saya juga masih baru semasa post ini ditulis dalam dunia blog. Blog ini masih baru dan juga masih lagi mencari tip-tip untuk menaikkan ranking blog ini.

Hasil dari kajian blogwalking ini adalah dari pandangan saya sendiri. Saya masih mepraktik untuk menaikkan ranking blog ini. Saya gunakan hasil kajian ini ke atas blog saya sendiri.

PEN TEKAN BLOG -> http://pentekan.blogspot.com

Antaranya ialah:

Blog mesra SEO

-> SEO adalah ringkasan dari Search Engine Optimization. Ia adalah suatu cara atau teknik untuk membuat blog berada pada halaman atau posisi pertama di search engine seperti Google, Bing, dan Yahoo.

-> Apabila blog berada di posisi teratas dalam enjin carian. Blog kita mudah di kenali.

Gaya penulisan yang unik

-> Maksudnya ialah tulisan yang original dan tersendiri. Tidak mengambil hak orang lain untuk di isi dalam blog.

-> Membincangkan isu atau tip-tip yang bermanfaat dan berinfomarsi.

Layout blog yang simple

-> Layout blog hendaklah ringkas dan padat. Tidak terlalu banyak script yang akan melambatkan loading blog. Ini kerana loading blog yang lambat akan mengurang penggunjung melawat blog.

-> Kurangkan meletak iklan di ruang sidebar. Hanya beberapa iklan sahaja. Kerana pengunjung akan merasa rimas untuk membaca kandungan dalam blog di sebabkan terlalu banyak iklan. Ini akan berlaku kekurangan pengunjung.

Selalu blogwalking

-> Dengan blogwalking juga akan meningkatkan penggujung ke blog. Ini kerana dengan blogwalking kita akan meninggalkan link blog pada blog yang kita telah lawati.

Berusaha

-> Berusaha adalah cara paling utama untuk menjadi blog yang hebat. Tanpa usaha tidak mungkin seseorang itu boleh berjaya. Walaupun kita tahu teknik-teknik untuk tingkatkan rank blog. Tapi tanpa usaha ia mustahil untuk berjaya.

Di atas adalah beberapa tip yang saya perolehi dari blogwalking. Masih banyak lagi tip untuk berjaya belum di bongkar. Untuk membongkar tip-tip adalah dengan usaha. Usaha adalah tangga kejayaan.

Dengan tip-tip di atas adalah hasil kajian saya dengan blogwalking saya gunakan untuk blog Pen Tekan Blog.

3 ulasan:

  1. Bagus tips-tips ni...
    Nanti aku nak praktikkannya lah...

    Jemput singgah ke blog saya ya :)

    BalasPadam
  2. Terima Kaaih .Tips yang bagus, saya pun dalam usaha untuk meningkatkan prestasi blog saya

    BalasPadam