Ads Top

Disqus Shortname

Jumaat, 21 November 2014

Ada Apa Dengan Nokia N79

PEN TEKAN BLOG -> Wow.. Apa yang menarik dengan handphone nokia N79 tu? Tentu korang Pernah dengarkan atau tengok handphone nokia N79.

Ya.. Nokia N79 adalah salah satu handphone jenis smartphone keluaran nokia yang pernah menjadi kegilaan pencinta smartphone satu ketika dulu. Satu ketika dulu nokia pernah menopoli pasaran dunia mengatasi samsung dan aple. Rata-rata hampir setiap orang memiliki nokia. Maka dengan itu nokia telah mengeluar handphone bercirikan smartphone N79.

N79 adalah smartphone tercanggih pernah dikeluarkan oleh nokia mengatasi smartphone yang lain pada satu ketika dulu. Apa yang menarik tentang nokia N79 antaranya ialah:-

-> Handphone jenis smartphone dengan OS symbian 3rd edition.

-> Memori external sehingga 8gb dengan kad memori jenis mini SD.

-> Kamera 5 MP auto fokus dengan LED flash.

-> Perakam video HD MP4

-> Wlan boleh melayari internet di tempat yang mempunyai wifi.

-> Mempunyai 3g boleh membuat panggilan video dan melayari internet berkalajuan tinggi (HDPA).

->Dan banyak lagi keistimewaan N79.

Namun nokia mengeluarkan N79 secara limited. Tidak banyak dipasaran. Pada masa itu juga N79 menjadi pesaingan kepada smartphone nokia yang lain termasuk N95.

Namun pada hari ini smartphone os symbian telah jauh ketinggalan belakang. Pada hari ini juga os android dan aple telah menopoli pasaran dunia. Banyak model smartphone android berada di pasaran dunia. Apa yang kita tahu pada masa ini samsung menguasai pasaran dunia dan diikuti sony dan iphone.


APA YANG MENARIK DENGAN N79 KE ATAS PEN TEKAN BLOG

Blog ini sangat bersangkut paut. Ini kerana dengan N79 inilah terdaftarnya PEN TEKAN BLOG. Saya mendaftar blog ini dengan menggunakan nokia N79. Mesti ada orang yang tidak percaya bahawa telah terdaftarnya Blog ini di alam maya hanya dengan N79. Malah posting ini juga telah di tulis dengan nokia N79.

Untuk mendaftar blog ini saya menggunakan perisian opera mobile. Bukan opera mini. Blog tidak boleh di daftar dengan menggunakan opera mini. Kerana opera mini tidak dapat membaca javascript. Dengan opera mobile dapat mendaftar kerana dia telah diinstall plugin javascript. Maka dengan itu terdaftarlah blog PEN TEKAN BLOG.

PEN TEKAN BLOG -> http://pentekan.blogspot.com

Mesti ramai yang tertanya:-
->kenapa guna handphone nokia.
->Kenapa tak guna jer komputer atau paling kurang pun guna tab.
->Kenapa nak susah-susah guna handphone. Guna komputer kan senang.

Mungkin itu adalah soalan yang berlegar di kepala diantara pelawat blog ini. Soalan ini ada senang dan juga ada susah nak jawab.

Jawapan.
Sebenarnya dulu saya mempunyai sebuah komputer. Selalu melayari internet cari info-info menarik. Sejak itu saya baru mengetahui internet bukan saja untuk laman web jenis aplikasi ataupun jenis berita. Rupanya terdapat juga jenis blog. Sejak itu saya selalu mengikuti blog- blog yang terdapat di internet.

Namun pada suatu hari nasib tak menyebelahi saya kerana petir telah menyambar komputer saya. Habis hangus komputer saya. Saya tidak sempat untuk off soket komputer. Punah harapan. Huhuhu

Sejak komputer hangus disambar petir. Saya mengguna smartphone android untuk melayari internet. Namun malang juga smartphone itu pun juga hancur berkecai kerana dipijak oleh anak saya Mohamad Rayyan Badrisha yang berumur 3 tahun.

Berkecai hati sama seperti berkecai smartphone. Smartphone dah tak boleh dibaiki lagi kerosakan yang amat kritikel. Kalau dibaiki pun mungkin tak berbaloi dengan harga baiki. Sayang seribu kali sayang.

Nasib baik saya masih memiliki nokia n79. Masih boleh buat panggilan dan hantar sms.

Soalan-> Kenapa tak beli jer yang baru.

Jawapan -> Saya bukan lah orang yang berada yang mampu membeli apa sahaja yang di inginkan. Saya hanya orang biasa yang berpendapatan kecil. Sedang menyara dua orang anak yang masih kecil. Dengan berpendapatan kecil itulah yang menyambung nyawa kami untuk meneruskan hidup.

Saya juga tidak mempunyai harta-harta. Malah set sofa juga tiada di rumah saya. Saya tidak mampu untuk membelinya. Apatah lagi untuk membeli smart phone canggih. Cuma tinggal nokia n79 yang dibeli pada 6 tahun dulu untuk menghubung dengan dunia yang jauh.

Walaupun dengan n79 saya cuba berinteraksi dengan dunia maya. Dunia tanpa sempadan. Maka terciptalah PEN TEKAN BLOG.

Sekian

p/s : Biar kita miskin harta tapi jangan kita miskin adab daripada kaya harta tapi miskin adab. Hidup mesti diteruskan. Gunalah teknologi yang kita mampu. Jangan guna teknologi melebihi kemampuan kerana ia akan merosakan segalanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan